Monday 28 October 2013

MY KEBUN - Sayur Tahun Lepas

Kacang Kelisa
Kecintaan saya pada pokok cukup menebal. Hidup saya rasanya tak sah  kalau tak ada pokok. Rasa macam beku, kaku dan bisu...Oleh sebab itu walaupun duduk di rumah taman yang  tanahnya cuma sekangkang 'tikus' ( peribahasa baru - kalau kangkang kera tu kira besar juga la...) saya masih tetap meneruskan hobi sepanjang hayat saya - berkebun....
Kebanyakkan pokok2 sayur ni ditanam dan diambil gambarnya pada tahun lepas. Sebenarnya banyak lagi koleksi pokok2 sayuran yang saya tanam keliling rumah tapi sesetengah gambar2nya telah terdelete dalam memori. Sayang...tak dapat nak 'menunjuk'
Oleh kerana rumah ditaman keluasan tanahnya terhad jadi saya ambil kesempatan tanam atas tar  sampaikan rumah jiran sebelah pun jadi mangsa, termasuklah  ruang belakang rumah sewa anak saya yang kebetulan terletak dibelakang rumah saya sendiri. 

Tengok  ni.., semua pokok2 ni ditanam disebelah rumah jiran yang kebetulan waktu tu belum pindah lagi kesitu...Ambil kesempatan la ni!
Buah kundur...tumbuh dari benih kenduri. Ehsan dari mak kawan baik dari Pulau Tuba
Kailan...walau tanah keras 'kong' tapi menjadi juga
sawi putih

Hasil Tuaian

Bendi 
+
Kacang Panjang
Cili Merah Besar...pun benih hasil dari kenduri
Roselle

Ulam Raja

Tembikai
Dah masak pun...dah boleh makan

No comments:

Post a Comment